Сайт вчителя математики
Сасівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів
Свалявської районної ради Закарпатської області 
      Павлик   Тамари  Іванівни

Четвер
21.11.2024
11:08
Вітаю Вас Гість
RSS

 
  
""Головна"> Реєстрація Вхід
фізика 7 клас »
Меню сайту

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 52

Статистика

Онлайн всього: 4
Гостей: 4
Користувачів: 0

Афоризми

Швидкість інтернет
Block content

Міні-чат

Цикл уроків з фізики по темі «Тиск твердих тіл та рідин» 7 клас

 

Урок- дослідження

ТЕМА :

 

«ТИСК»

 

 

 

Тема: Тиск. Сила тиску

Мета уроку. Продовжувати формувати в учнів наукові знання та вміння, необхідні для розуміння взаємодії тіл, її результату – деформації та зміни швидкості.

Ввести поняття сили тиску та тиску як показника залежності дії сили від площі, до якої вона прикладена, вивчити формулу тиску та одиницю вимірювання – Паскаль.

Навчити встановлювати залежність між P, F та S, розрізняти поняття тиску та сили тиску та розв’язувати відповідні задачі.

Розкрити застосування знань про тиск в природі і техніці.

Показати зв'язок фізики як науки з іншими шкільними предметами.

Розвивати винахідливість, логічне мислення, увагу конструкторські здібності.

Виховувати самостійність, колективність, вміння робити висновки та узагальнення, застосовувати закони фізики для задоволення власних потреб, в тому числі почуття власної безпеки; підвищувати пізнавальний інтерес до фізики як науки

Обладнання: дерев’яні бруски, кнопки, олівці, картки для вправи «Впізнай мене», ніж, виделка, цвях, танк іграшковий, джип іграшковий, картки з номерами, картки з завданнями для груп, плакат «Правила поводження на льоду»

 

 

 

Хід уроку

І. Організація класу 

Інтерактивна вправа «Оціни свій настрій»

ІІ. Мотивація уроку

Сьогоднішній наш урок пройде під гаслом:

Вчити треба не пасивно,

А гуртом, інтерактивно!

Я навчаю всіх у класі, -

І знання у мене класні!

  • Як ми сьогодні будемо працювати?

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Інтерактивна вправа «Вгадай  мене»

Отож давайте попрацюємо в групах. У мене є декілька карток з певними думками. Вам треба вибрати з них ті, зміст яких відповідає заданому визначенню.

Це перша групова робота, пройде в парах.

Сила пружності

Сила тяжіння. Вага

Висновок. Повторили сили та вчимося розрізняти вагу та силу тяжіння.

ІV. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

 Темою нашого сьогоднішнього уроку є «Тиск. Сила тиску»

Проблемне питання. Навіщо придумали шліфувальні станки?

V. Вивчення нового матеріалу

Проблемна бесіда

  1. Візьміть у руки олівці і натисніть пальцем на основу олівця, а потім на загострений грифель.
    • Чи однаковою є сила дії на олівець в першому і другому випадках? (Так.)
    • А результат дії сили? (Ні, у другому випадку дія сили більша)
    • Чим відрізнялися ці дві дії? (прикладалися до різної площі)

2.  Спробуйте натиснути на стіл долонею.

  • Чи вдалося вам побачити дію сили (зміну швидкості чи деформацію)?

А тепер візьміть кнопку і прикладіть таку ж саму дію.

  • Чи побачимо тепер результат дії сили? В якому вигляді? (Так, це деформація)
  • Чим відрізнялися ці дві дії? (прикладалися до різної площі)

3.  А тепер погляньте на екран.

  • Чим відрізняються ці дівчата?
  • Як ви вважаєте, якій з них легше йти по снігу? Чому?
  • Зробимо висновок – від чого залежить результат дії сили?

Висновок.

Результат дії сили залежить не тільки від її модуля, напрямку та точки прикладання, але й від площі тієї поверхні , перпендикулярно до якої вона діє.

Величина, яка визначається відношенням сили, що діє перпендикулярно до цієї поверхні називається тиском.

Записати визначення в прямому вигляді, починаючи тиск – це…

Інтерактивна вправа «Ажурна пилка»

  • А зараз, давайте згадаємо ваш сьогоднішній девіз. То як ми повинні здобувати знання7 (Працюючи у групах, навчаючи один одного)

Тому ми зараз поділимось на групи, кожна з яких отримає завдання. Час обробки цих завдань 5 хвилин. Потім об’єднаємося за номерами та кожен учень подасть той матеріал, який він отримав. А по закінченню роботи ми перевіримо ваші знання та застосуємо їх під час розв’язування задач.

Працюємо за підручником та посібником Кононіченко

1 група.

З’ясувати формулу тиску та встановити залежності між p, F та S, використовуючи трикутник Паскаля

 

Перевірка сприймання інформації під час роботи в групах

  • Записати формулу та назвати величини
  • Вибрати з поданих предметів ті які характеризують зменшення і збільшення тиску.
  • Чи можна розрізнити поняття сила тиску і тиск? (так, сила тиску розраховується за формулою F=P*S і вимірюється в Ньютонах. Пригадайте дослід з олівцем)
  • Побудувати фундамент та початок стіни будинку, щоб зменшити тиск стін на грунт.
  • Назвати похідні одиниці тиску
  • Розповідь про Паскаля

VІ. Закріплення нового матеріалу.

  1. задача в посібнику 
  2. задача про вовка за зайчика

Тиск вовка на пухкий сніг  1,5 Н\см2, а тиск зайця – 1200 Па. Кому легше рухатись по снігу?

  1. задача про мишку і котика
    • яке фізичне явище? (тиск)
    • яка сила спричинює тиск? (вага)
    • як визначити вагу?
    • Як перевести г в кг?
    • Визначте площу, на яку діє сила
    • Як перевести мм2 в м2? (помножити на 0,000001)

Формула маса*9,8/площа*0,000001*4

Робота за комп’ютером

VІІ. Фізичні цікавинки

  1. Еверест – це межа?

Для Землі – так! Для Землі критична висота гір – 30 км. Якби земні гори були б вищими, то тиск біля підніжжя гори був би настільки великим, що породи плавилися б, а висота гори у такий спосіб зменшувалася до критичної. У реальності ж висота гір ніде не досягає критичного значення через вплив навколишнього середовища – вивітрювання, вологості тощо

А для Місяця гори, подібні до Еверетсу, - звичайна справа.

2   Диво техніки

Як ви вважаєте, де можна застосовувати такі гібриди? (Болото, Полісся)

Як би ви його назвали?

VІІІ. Узагальнення уроку

Заповнення фізичного паспорту «Мої фізичні дані»

Правила поводження на льоду

ІХ. Підсумок уроку

Так навіщо придумали шліфувальні станки?

Що запам’яталося на уроці?

Оцінювання

Домашнє завдання

 

 

 

Гра" Кубики"

Учні кидають кубик і дають відповіді на запитання , написані на його гранях :

1.Де легше тримати камінь: у воді чи повітрі?

2.Чи залежить виштовхувальна сила, яка діє на занурене у рідину тіло від глибини його занурення ?

3. Що легше тримати у воді: брусок заліза масою 1 кг чи шматок дерева такої ж маси ?

4. Чи однакова сила потрібна , щоб утримати тіло у воді чи гасі?

5. Чи діє архімедова сила в невагомості?

6.На який циліндр –алюмвнієвий чи залізний –діє більша виштовхувальна сила у воді , якщо циліндри однакового об'єму?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Отже ,ми знаємо на всяке тіло занурене в рідину , діє виштовхувальна сила . Але чи достатньо ваших знань , щоб пояснити , коли плаває тіло ?

Проблемна ситуація

Експеримент 1.

У склянку з водою опускається залізний циліндр –він тоне , опускається дерев'яний брусок-він спливає.

Експеримент 2.

Опускається парафінова кулька у воду –вона спливає, опускається у гас -тоне.

Проблемне запитання:

1.Чому одні тіла тонуть у рідині , а інші в тій же рідині спливають?

2. Чому одне й те ж тіло в одній рідині тоне , а в іншій плаває?

ІІІ . Повідомлення теми , мети і завдань уроку

На сьогоднішньому уроці ми розглянемо умови плавання тіл, тобто з'ясуємо за яких умов тіла тонуть , спливають, плавають усередині рідини . І ви зможите відповісти на запитання :

  • Чому залізний цвях тоне у воді , а судна ,виготовлені з металу , плавають ?
  • Чому риби плавають всередині рідини , а водо плавальна птиця –на поверхні?
  • Як піднімається і занурюється підводний човен?

ІV. Осмислення і засвоєння учнями нового матеріалу

  • Які сили діють на тіло,коли воно знаходиться у рідині ?
  • Як напрямлені ці сили?
  • Які співвідношення можливі між цими силами ?

Плавання однорідних тіл

Подивіться на рисунок: гарне явище — айсберг, що плаває в океані. Однак чи знаєте ви, що нашим очам з’являється лише 1/10 частина всього айсберга, а 9/10 — сховані водою. Але якщо у воді буде плавати колода, то вона буде занурена приблизно до половини — гляньте на рисунок. Чому ж вода приховує від нас тільки половину колоди, а айсберг — майже цілком? Спробуємо з’ясувати.

 

 

Зберення екології водного простору

(Випереджальне домашнє завдання )

Учитель. Ми вже знаємо, що всі рідини, густина яких менша за густину води, плавають на поверхні води. Користуючись таблицею “густини деяких рідин”, визначте, як поводяться в прісній і морській воді нафта і нафтопрдукти.

Учні. Нафта і нафтопродукти плаватимуть на поверхні води, бо їх густина менша за густину води.

Учитель. Як забруднюються води світового океану нафтою і нафтопродуктами ?

Учні. До найшкідливіших забруднювачів світового океану належать нафта і нафтопродукти. У результаті втрат під час добуавння нафти з морських родовищ, аварії танкерів берегового стоку їх щорічно потрапляє в океан 5 – 10 млн тонн. Так, внаслідок аварії танкера “Екссон валдіс”, що сталося в 1990 р поблизу Аляски, в море вилилося 40000 т нафти. Величезні нафтові плями були рознесені морськими течіями і вітром далеко від місця аварії, забруднивши значні ділянки узбережжя іспричинивши загибель тисяч тюленів, морських птахів, риби. У 1991 р під час війни між Кувейтом та Іраком нафта і нафтопродукти з підірваних танкерів покрили

1550 км2 поверхні Перської затоки і 450 км берегової смуги, де загинула велика кількість морських черепах, птахів та інших тварин. Нафтова плівка на поверхні моря пригнічує життєдіяльність морського фітопланктону, порушує тепло- і волообмін між океаном і атмосферою, губить мальків риб та інші морські організми. Проблема захисту Світового океану нині стала однією з найактуальніших, вона стосується всіх країн. З огляду на це ООН розроблено і прийнято кілька важливих угод, що регулюють судноплавство, рибальство, добування корисних копалин із морських глибин. Найвідомішою є угода, підписана більшістю країн світу в 1982 році, що дістала назву “Хартія морів”.

Учитель. Україна також прийняла ряд законів для правового вирішення проблеми збереження навколишнього середовища:

1. Згідно зі статтями 146, 148 “Водного кодексу України”, заборонено вводити до ладу експлуатувати підприємства, які скидають воду без очищення.

2. Відповідно до статті 228 “Карного кодексу України” особи, винні у забрудненні вод України викидами нафти і шкідливих речовин, позбавляються волі терміном до 5 років або на них накладають штраф у сумі 10 – 20 тис гривень.

V. Підсумок уроку

Запитання учням:

1) Які умови плавання тіл?

2) Як розміщуються в посудині рідини з різною густиною, що не змішуються?

3) На чому ґрунтується плавання суден?

4)Більшість водоростей має тонке гнучке стебло. Чому їм не потрібні міцні тверді стебла?

5)У банці, наповненій водою, на дні лежить картоплина. Що слід додати до води, щоб картоплина спливл

 

Учитель. Сьогодні ви усвідомили, яке велике значення життєдіяльності людини має екологія середовища, в якому ми живемо. Ви дійшли висновку, що однією з основних проблем людства є збереження природи. Потім учитель проводить коментоване оцінювання знань.

VI. Домашнє завдання

Провести спостереження і дати відповідь на запитання: “Чи забруднюється нафтопродуктами та іншими отруйними речовинами річка в нашому місці? Що є джерелом забруднення?”

Вивчити §39, розв’язати задачі №3,4 до §39.

 

 


 

Вхід на сайт

Пошук

Календар
«  Листопад 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930

Архів записів