Передмова………………………………………………………………………....4
Розділ 1
Сутність інтерактивного навчання…………………………..………………...5
Взаємовідношення учень – вчитель…………………………….……………..6
Класифікація інтерактивних технологій………………………………...…….8
Методи і технології інтерактивного навчання
- Варіанти організації роботи груп……………………………………….....9
- Фронтальні технології інтерактивного навчання………………...……..11
Розділ 2
Розробка уроків з теми «Механічний рух»
- Механічний рух. Відносність механічного руху. Траєкторія. Шлях.…………………………………………………………..……………...16
- Швидкість руху. Одиниці швидкості. ……………………………………...20
- Лабораторна робота№1. «Вимірювання швидкості рівномірного руху тіла.»…………………………………………………………………………..23
- Графічне представлення руху…………….………………………………....24
- Прямолінійний нерівномірний рух. Середня швидкість…………………..27
- Рівномірний рух по колу……………………………………………………31
- Коливальний рух. Амплітуда, період і частота. Математичний маятник………………………………………………………………………..35
- Лабораторна робота №3 «Дослідження коливань маятника»……………..38
- Звук. характеристики звуку………………………………………………….39
- Гучність звуку. Висота й тембр звуку. Лабораторна робота №4 «Вивчення характеристик звуку»………………………………………………………...44
- Семінар «Світ звуку»………………………………………………………...47
- Контрольна робота по темі « Механічний рух»……………………………50
Передмова
У сучасному світі неможливо одній людині знати все навіть в окремій галузі знання. Учням потрібні інші навички : думати, розуміти сутність речей, осмислювати ідеї й концепції, вміти шукати потрібну інформацію, тлумачити її та застосовувати в конкретних умовах.
Сучасна педагогіка характеризується переосмисленням й зміною багатьох поглядів і підходів, відмовою від деяких усталених традицій та стереотипів. Сьогодення потребує від педагога-практика високого професіоналізму, володіння сучасними технологіями, бажання та вміння вчитися й самовдосконалюватися, творчого підходу з одного боку й деякою прагматичності з іншого. Тому впровадження різноманітних сучасних інноваційних технологій в освітянський процес – необхідна реалія сьогоднішнього дня. Серед них окреме місце займають інтерактивні методи навчання.
У першому розділі цього посібника представлено визначення інтерактивної технології, її класифікацію та методи навчання. Описана орієнтовна структура уроку із застосуванням інтерактивних технологій. У другому розділі надані практичні рекомендації щодо проектування уроку та його окремих етапів із застосуванням форм і методів інтерактивного навчання.
Розділ 1
Сутність інтерактивного навчання
Динаміка розвитку системи освіти диктує перегляд звичних форм і змісту навчання. Практика показує, що корекція змісту освітніх програм відбувається швидше, ніж змінюються форми організації навчальної діяльності.
Новий зміст веде за собою зміни і у формах навчання. Напевно, цим і пояснюється той факт, що останнім часом педагоги практики опановують інтерактивне навчання, яке базується на діалогових формах процесу пізнання.
Сутність інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умов постійної, активної взаємодії усіх учнів. Це співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання у співпраці), де учень і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання.
Слово «інтерактив» прийшло до нас з англійської від слова «interact», де «inter» - взаємний і «act» - діяти. Таким чином інтерактивний – здатний до взаємодії, діалогу. Інтерактивне навчання – спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має мету – створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.
Воно ефективно сприяє формуванню цінностей, навичок і вмінь, створенню атмосфери співпраці, взаємодії, дає змогу педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу.
Педагог виступає в ролі організатора навчання, лідера групи. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв’язання проблем.
Я.А.Коменський зазначав : « Якщо навчання дається дитині важко, то в цьому перед усім винні методи, якими її навчають». Це положення не втратило своєї активності і значимості і в наш час.
Інтерактивне навчання дозволяє різко збільшити процент засвоєння матеріалу, оскільки впливає не тільки на свідомість учня, а й на його почуття, волю, практику. Завдяки ефекту новизни та оригінальності інтерактивних методів при правильній їх організації зростає зацікавленість до процесу навчання.
Застосування технології інтерактивного навчання ставить за мету:
- розширити пізнавальні можливості учнів;
- створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність;
- навчити отримувати інформацію з різних джерел, проводити її синтез, аналіз та застосування;
- сприяти перенесенню отриманих результатів, навичок та способів діяльності на різні предмети та позашкільне життя учнів;
- формування глибокої внутрішньої мотивації;
- здійснити перехід від особистості учня, що само ідентифікується, до особистості, яка сомо реалізується;
- стимулювати потребу учня в реалізації свого потенціалу.
Взаємовідношення учень – вчитель
Інтерактивне навчання – це діалогове навчання, де взаємодія вчителя та учня є основною формою організації пізнавальної діяльності. Під час організації роботи, учням пропонуються правила роботи в групах чи колективного обговорення теми з обов’язковим висновком, який учні повинні зробити самостійно. В процесі інтерактивного навчання моделі реальних ситуацій та майбутнє вирішення проблем відбуваються у формі рольової гри, що сприяє створенню атмосфери творчої взаємодії к навчанні, пошуку вірного рішення проблеми.
Під час інтерактивного навчання учень розглядається не як об’єкт навчання, а як суб’єкт навчання. Діти відчувають себе активними учасниками подій, власної освіти та розвитку ( це особливо важливо для старшокласників). Це забезпечує внутрішню мотивацію навчання, що сприяє його ефективності. Учень виступає «суб’єктом» навчання, виконує творчі завдання, вступає в діалог з учителем.
Урок
Загально відомо, що основною формою організації навчальних занять у школі є урок. Саме ця форма організації навчальних занять дозволяє поєднувати роботу класу в цілому й окремих груп учнів з індивідуальною роботою кожного учня. Урок – вирішальна ланка у навчальному процесі, і якість знань учнів з предмета залежить перш за все від науково-методичного рівня кожного уроку і системи уроків у цілому.
Нова структура уроків передбачає новий зміст, новий рівень навчання. Для забезпечення виконання завдань уроків відповідно до їх мети використовуються різні форми роботи, надається перевага активним методам навчання, здійснюється діалог з учнями, пропонуються різні форми самостійної і творчої роботи. Значну увагу приділяється визначенню форм взаємодії вчителя й учнів, добору таких методів роботи, які роблять процес навчання осмисленим, сприяють формуванню й розвитку в учнів логічного мислення, бажання вчитися, самоосвіті й самореалізації учнів.
В.О.Сухомлинський говорив: «Школа має бути не коморою знань , а середовищем думки. Тоді предмет, що викладає вчитель, стає не кінцевою метою його діяльності, а засобом розвитку дитини ».
Орієнтовна структура уроку із застосуванням інтерактивних технологій
- Мотивація діяльності
На цьому етапі потрібно створити сприятливий психологічний клімат, сфокусувати увагу дітей на проблемі та викликати інтерес до обговорення.
- Визначення теми й очікуваних результатів
Кожна тема має бути обґрунтованою, усвідомлюватись теоретично,ячні повинні зрозуміти чого вони мають досягти на уроці, чого від них чекає вчитель.
- Надання необхідної інформації
Це може бути міні-лекція, ознайомлення з текстом підручника або роздаткового матеріалу, випереджальні завдання. Можуть бути актуалізовані знання, які учні вже мають.
- Інтерактивна вправа
Засвоєння навчального матеріалу,об’єднання в групи, виконання завдання, досягнення результатів уроку
- Підбиття підсумків і рефлексія знань
Пояснити зміст зробленого, підбити підсумок засвоєння знань і встановити зв'язок між тим, що зроблено і тим, що повинно вдосконалюватись в майбутньому.
Для ефективного застосування інтерактивного навчання потрібно дотримуватись наступних правил роботи з класом:
- давати завдання учням для попередньої підготовки: прочитати, продумати, виконати самостійні підготовчі завдання;
- підбирати до уроку такі інтерактивні вправи, яку дали б учням «ключ» до освоєння нових знань;
- за підсумками вправи здійснювати обговорення та підвести дітей до глибокого висновку;
- на одному занятті можна використати одну-дві інтерактивні вправи;
- проводити швидкі опитування з різноманітних матеріалів теми.
Класифікація інтерактивних технологій
За метою уроку та формою організації навчальної діяльності інтерактивні технології навчання класифікуються:
- технологія кооперативного навчання (діалог, карусель);
- технології колективно-групового навчання(мікрофон,«мозковий штурм»);
- технології ситуативного навчання ( мозаїка, виконання проектів);
- технології опрацювання дискусійних питань(диспут,розігрування ситуацій в ролях).
Перед застосуванням технологій обов’язково потрібно провести вступне заняття, де учні ознайомлюються з основними правилами:
- кожна думка важлива;
- не бійся висловлюватися;
- ми всі – партнери;
- говори чітко та ясно;
- вмій вислухати, погодитись або не погодитись.
Методи і технології інтерактивного навчання
Варіанти організації роботи груп.
Діалог.
Це спільний пошук групами узгодженого рішення, результатом якого є підсумковий текст, перелік ознак, схеми. Діалог виключає протистояння, критику позиції тієї чи іншої групи. Всю увагу слід зосередити на сильних моментах у позиції інших.
Клас поділяється на 5-6 робочих груп і групу експертів із сильніших учнів. Робочі групи отримують 5-10 хвилин для виконання завдання. Група експертів складає свій варіант виконання завдання, стежить за роботою груп і контролює час. По завершенні роботи представники від кожної робочої групи роблять на дошці або на аркушах записи. Потім по черзі надається слово одному доповідачеві від кожної групи. Експерти фіксують спільні погляди, а на завершення пропонують узагальнену відповідь на завдання. Групи обговорюють і доповнюють її. До зошитів занотовують остаточний варіант.
Синтез думок.
За організацією роботи нагадує попередній варіант групової роботи. Але після об’єднання в групи й виконання завдання учні не роблять записи на дошці, а передають свій варіант іншим групам. Ті доповнюють його своїми думками, підкреслюють те, із чим не погоджуються. Опрацьовані таким чином аркуші передають експертам, котрі зіставляють написане з власним варіантом, роблять загальний звіт, який обговорює весь клас.
Суспільний проект.
Після об’єднання в групи, учні отримують завдання, що мають різний зміст і висвітлюють проблему з різних боків. По завершенні роботи кожна група звітує і записує на дошці певні положення. В результаті з відповідей представників груп складається спільний проект, який рецензує й доповнює група експертів.
Пошук інформації.
Різновидом роботи в малих групах є командний пошук інформації. Використовується з метою оживлення сухого матеріалу. Для груп розробляються запитання, на які можна знайти відповіді в різних джерелах інформації. Ними можуть слугувати роздатковий матеріал, документи, довідник и, доступна інформація на комп’ютері та ін. Кожна група отримує матеріал з теми уроку. Визначається час на пошук та аналіз інформації. Наприкінці уроку заслуховують повідомлення від кожної групи, які потім повторюються або доповнюються всім класом.
Коло ідей.
Метою є розв’язання гострих суперечливих питань, складання переліку ідей і залучення всіх учнів до одговорення поставленого питання. Застосовується, коли всі групи мають виконувати одне й те саме завдання, що складається з кількох питань. Питання групи представляють по черзі. Коли групи завершили виконувати завдання й готові представити інформацію, кожна з них по черзі озвучує лише один аспект обговорюваної теми. Вчитель по колу запитує всі групи по черзі, доки ви черпаються ідеї. Це дає змогу групі розповісти про результати своєї роботи. Як варіант можна представити по колу результати не тільки групової, а й індивідуальної роботи. Цей метод є ефективним в разі розв’язання проблемних питань. Для складання переліку думок можна запропонувати учневі по черзі висловити одну усно або написати сою думку чи ідею.
Акваріум.
Форма діяльності учнів ефективна для розвитку спілкування у малій групі, вдосконалення вміння дискутувати й аргументувати свою думку. Одна група розміщується в центрі класу, утворивши коло.
Учасники групи починають обговорювати запропоновану вчителем проблему. Усі учні спостерігають за обговоренням. Групі, що працює в «акваріумі», потрібно:
- озвучити ситуацію,
- обговорити її, використовуючи метод дискусії,
- дійти спільного рішення
Після цього місце в «акваріумі» займає інша група і обговорює наступну проблему.
Фронтальні технології інтерактивного навчання .
Мікрофон.
Надає можливість кожному сказати щось швидко по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію.
Організація роботи:
- Повідомте класу проблему.
- Запропонуйте якийсь предмет(уявний мікрофон).
- Надавайте учням слово по черзі, передаючи «мікрофон». Говорити має право лише той, у кого знаходиться символічний мікрофон.
- Повідомлені відповіді не контролюються і не оцінюються.
- Коли хтось висловлюється, інші на мають права щось говорити.
Мозковий штурм.
Мозковий штурм – це метод вирішення проблеми, коли всі учасники розмірковують над однією проблемою і «йдуть на неї в атаку». Мозковий штурм застосовують, коли треба мати кілька варіантів розв’язання проблеми.
Організація роботи:
- Визначте проблему, яку необхідно вирішити.
- Приготуйте дошку або папір для занотування ідей, запишіть проблему у вигляді питання.
- Оберіть ведучого , а також секретаря, який занотовує всі ідеї.
- Нагадайте правила першого етапу.
- Висловіть свої ідеї.
- Занотовуйте їх в порядку надходження.
- Продовжуйте поки не будуть виникати нові ідеї.
- На закінчення обговоріть і оцініть запропоновані ідеї.
Навчаючись-учуся.
Використовується при вивчення блоку інформації, повторення вивченого. Застосування цього методу дає змогу учням взяти участь у переданні своїх знань однокласникам, уяснити загальну картину понять і фактів, що необхідно вивчити на уроці, а також викликає певні питання цй підвищує інтерес до навчання.
Організація роботи:
- Підготувати картки з фактами, що стосуються теми уроку, по одній для кожного учня.
- Роздати кожному по картці.
- Запропонувати учням: протягом декількох хвилин ознайомитися з інформацією, що міститься на картці.
- Після ознайомлення з матеріалом на картці, нехай учні ознайомлять зі своєю інформацією однокласників і одержать інформацію від них. Учень повинен говорити тільки з однією особою, уважно слухати інформацію інших, запам’ятати якомога більше, якщо потрібно, робити записи.
- Коли всі поділилися тим, що їм відомо, й отримали інформацію, нехай вони розкажуть у класі, про що довідались від інших.
Ажурна пилка.
Вид діяльності, який дає змогу працювати разом вивчаючи велику кількість матеріалу за короткий проміжок часу, а також допомагати один одному вчитися навчаючи.
Організація роботи:
- Добрати індивідуальний інформаційний матеріал для кожного учня (матеріали підручника, додаткові матеріали, вирізки з газет).
- Об’єднати учнів у групи (спочатку це будуть так звані домашні групи) і видати їм матеріал із завданням.
- Вивчити і обговорити у групах свій матеріал. У групі потрібно обрати головуючого, того, хто стежить за часом, та особу, яка ставить запитання, аби переконатися, що кожен розуміє зміст матеріалу.
- По завершенні роботи домашніх груп запропонувати учням розійтися по іншим групах, де вони виступатимуть експертами з окремої теми (своєї частини інформації). У кожній групі має бути представник із кожної домашньої групи
- Кожна експертна група має вислухати всіх представників домашніх груп і проаналізувати матеріал загалом, здійснивши його оцінку за визначений час.
- По завершені роботи запропонувати учням повернутися «додому». Кожен учень має поділитися інформацією, яку він отримав в експертній групі, із членами своєї групи. Учням слід намагатися донести інформацію якісно і в повному обсязі до членів своєї домашньої групи за визначений вчителем час.
Аналіз ситуації.
Застосовується при вивченні тем, коли потрібно аналізувати певні ситуації, де стикаються життєві погляди, позиції. Такі ситуації учні можуть аналізувати індивідуально, в парах, у групах або в загальному колі. Технологія навчає учнів ставати питання, відрізняти факти від думок, виявляти важливі і другорядні обставини, аналізувати і виносити рішення.
Організація роботи:
- Приготуйте проблемну ситуацію, випадок, яка буде розглядатися учнями. Тут мають бути дві сторони конфлікту, позиції і інтереси яких суперечать одна одній. Ситуація повинна бути представлена таким чином, щоб збігався баланс інтересів сторін (тобто кожна з них мала підстави для захисту своєї позиції).
- Поставити питання, яке потребує відповіді «так» чи «ні».
- Аналіз ситуації з учнями можна зробити, користуючись такими питаннями:
- Якими є факти? Що відбулося? Які факти є важливими? Які другорядними?
- У чому проблема ситуації? У чому полягає конфлікт? Яке питання потрібно вирішити, щоб розв’язати ситуацію?
- Якими можуть бути аргументи? Які аргументи можна навести на захист кожної із сторін? На які документи та інформацію ми можемо посилатися, обговорюючи ту чи іншу позицію?
- У чому полягає рішення? Яким буде розв’язання ситуації? Якими можуть бути наслідки такого рішення? Як практично здійснити аналіз ситуації?
Незакінчені речення.
В цьому методі використовую принцип, що відповідь учня – це продовження незакінченого речення типу «можна зробити такий висновок…» , « я зрозумів що…» .
Метод «прес».
Цей метод використовую у випадках, коли виникають суперечливі питання і вам потрібно зайняти і чітко аргументувати визначену позицію з проблеми, що обговорюється, переконати інших у правоті. Метод дає можливість навчитися формулювати і висловлювати свою думку в чіткій стислій формі.
Позиція : почніть зі слів «Я вважаю, що..» та висловіть вашу думку, поясніть, у чому полягає ваша точка зору. Обґрунтування: починаючи словами «..тому,що..» наведіть причину появи цієї думки, на чому ґрунтується докази на підтримку вашої позиції. Приклад: продовжуйте висловлювання словом «..наприклад..» та наведіть факти, дані, що підтверджують вашу позицію. Висновки : закінчте висловлювання «Отже, я вважаю..» і узагальніть свою думку, зробіть висновок про те, як необхідно діяти.
«Злови помилку».
Цей прийом я використовую під час виведення нових формулювань та рівнянь на основі попередніх знань. Завдання класу (групи) зайти серед них неправильні, довести, обґрунтувати їх помилковість та замінити правильними. Такий метод активізує увагу учнів, надає учням почуття впевненості, надає змогу застосувати раніше отримані знання
|